пʼятницю, 22 липня 2022 р.

До Дня народження Олени Теліги (21 липня 1906 р)

 


ЛИЦАРІ УКРАЇНСЬКОГО СВІТЛА

Обоє - стильні і красиві. Обоє народилися  21 липня. То є знакові, яскраві постаті для України: Олена Теліга - українська поетеса, діячка ОУН, Олег Ольжич - український поет, член ОУН, син відомого українського поета Олександра Олеся.

Їхні долі дуже схожі.

Обоє закатовані і розстріляні в 1944-му, Олена Теліга з чоловіком Михайлом - у Києві, Олег Ольжич - у Львові. Обоє були емігрантами, як і нинішні переселенці, як і причина переїздів – ворожі зазіхання на Україну. Ольжич організував Спілку українських письменників, Теліга - очолила її після повернення до Києва. Обоє - борці за Україну на культурному фронті. Обоє загинули від рук окупантів, як і чимало інших інтелектуалів, які творили попри утиски і терор. Нині дві київські вулиці, названі на честь Теліги й Ольжича, - розташовані поряд, біля меморіалу Бабин Яр.

Ось як Олена Теліга згадувала ключовий момент у її житті , що став поштовхом для усвідомлення себе як українки : «Невідомо, хто і невідомо з якого приводу почав говорити про нашу мову за всіма відомими "залізяку на пузяку", "собачій язик", "мордописня"... Всі з того реготалися... А я враз почула в собі гострий протест. У мені дуже швидко наростало обурення. Я сама не знаю чому. І я не витримала: "Ви хами! Та собача мова - моя мова!.. Мова мого батька і моєї матері! І я вас більше не хочу знати!" Я круто повернулася і, не оглядаючись, вийшла! І більше до них не вернулася. З того часу я почала, як Ілля Муромець, що тридцять три роки не говорив, говорити лише українською мовою.»

Непрості й трагічні долі та глибока творчість Олени Теліги та Олега Ольжича не прочитані до кінця ні в столітті минулому, коли їх, молодих і рвійних, було вбито, ні в теперішньому. Нам ще йти і йти до їхнього Знакового Слова.

Пам’ятаємо та шануємо.

Її твори можна віднайти у книзі Миколи Жулинського. Запрошуємо до бібліотеки!



Немає коментарів:

Дописати коментар